Programi podrške pacijentima: Kako mijenjaju živote oboljelih?

Zdravstvo se suočava s brojnim izazovima, kako na globalnoj, tako i na lokalnoj razini. Među najistaknutijim problemima su suradljivost pacijenata, adherencija prema liječničkim uputama te ustrajnost u liječenju kroničnih bolesti. Ovi koncepti nisu samo medicinski termini; oni su ključni za uspjeh u borbi protiv bolesti.

U  složenom odnosu liječnik – pacijent, aktivna suradnja, postaje nužnost. Pridržavanje liječničkih uputa nije samo preporuka; to je preduvjet za ozdravljenje ili držanje bolesti pod kontrolom. Ovo je posebno važno, kada govorimo u kontekstu bioloških i pametnih lijekova, koji su u posljednjih nekoliko godina unaprijedili kvalitetu života brojnih kroničnih bolesnika.

Ovi lijekovi, sa svojim specifičnim mehanizmima djelovanja, često zahtijevaju duže vremenske intervale između primjena. U tom ritmu, pacijenti lako zaborave ili propuste dozu. Posljedice mogu biti ozbiljne. Ne samo da se može dogoditi regresija ili progresija bolesti, već se i zdravstveni sustav suočava s velikim financijskim gubicima, budući da su ovi lijekovi često izrazito skupi.

Pridržavanje liječničkih uputa nije samo preporuka; to je preduvjet za ozdravljenje ili držanje bolesti pod kontrolom.

Programi podrške pacijentima i njihova uloga

U tom kontekstu, programi podrške pacijentima predstavljaju inovativno rješenje. Ovi programi, usmjereni na specifična terapijska područja, nude kombinaciju edukacije i podrške kroz kontakt centar. I to na sustavan i kontroliran način tijekom dužeg vremenskog razdoblja. Brojne reference pokazuju uspješnost takvih projekata (1), (2), (3), (4), (7), (8), (9), u vidu statistički značajnog smanjenja kritičnih parametara u krvi, smanjenja broja hospitalizacija te ukupnih troškova liječenja (ambulantnih i hospitalnih), uz veću stopu adherencije i manju stopu odustajanja od uzimanja terapije.

Pozitivne učinke programa podrške pacijentima potvrđujemo i vlastitim iskustvom kroz jedan od naših programa podrške za pacijente na terapiji biološkim lijekom međunarodne inovativne kompanije u Zagrebu. Lijek bolesnici apliciraju kod kuće, intramuskularno, jednom mjesečno. Zbog rijetkih aplikacija te samostalne aplikacije povećava se potreba za dodatnim nadzorom i podrškom. Uključivanje pacijenata u program vrši njihova medicinska sestra na odjelu prilikom njihovog posjeta, što je dodatni element sigurnosti za pacijenta. Podrška se nakon uključenja pacijenta vrši putem pozivnog centra. Administratori projekta šalju SMS podsjetnike nekoliko dana prije aplikacije lijeka, kako pacijent ne bi zaboravio na primjenu. Na taj način smanjuje se broj aplikacije koje nisu primjenjene zbog zaborava, privatnih razloga ili nemara pacijenata. Dodatno, svaka medicinska sestra kontaktira svoje pacijente nakon primljene terapije kako bi provjerila njihovo stanje i zabilježile eventualne nuspojave. Svrha programa je također praćenje štetnih događaja i nuspojava i njihova prijava odjelu za farmakovigilanciju nadležne kompanije. U tri godine provođenja ovog programa, uključeno je 420 pacijenata, od kojih je 38% s dijagnozom psorijaze, 28% psorijatičnog artritisa, a 29% aksijalnog spondiloartritisa. Postotak pacijenata koji su odustali iz programa u trogodišnjem periodu iznosi svega 11%.

Rezultati provedene ankete

Uspješnost programa, protvrdili smo anketom provedenom  u dva vala, u drugoj i trećoj godini provođenja. Anketa, distribuirana putem e-maila, istraživala je zadovoljstvo sudionika te njihove zdravstvene navike. U prvom valu sudjelovalo je 19% bolesnika, dok je u drugom valu odaziv bio 16%, što je u skladu s očekivanjima, s obzirom na to da je program namijenjen pacijentima srednje i starije životne dobi.

Ukupno 123 pacijenta sudjelovalo je u istraživanju, a stopa dovršenih upitnika bila je visoka – 90,2%. Od toga je 111 ispitanika ispunilo upitnik, što predstavlja 41% od ukupnog broja bolesnika uključenih u ovaj program podrške. Demografski podaci pokazuju da su 60% sudionika bile žene, dok je 40% muškaraca, a najveći broj sudionika bio je između 40 i 50 godina (30%), dok je 24% pacijenata bilo u dobi od 50 do 60 godina. Što se tiče područja stanovanja, 32% pacijenata dolazi iz Zagreba i okolice, dok 29% dolazi iz Srednjeg i Južnog Jadrana. Ključni rezultati uključuju dijagnoze, pri čemu 48% sudionika ima psorijatični artritis, dok 18% boluje od plak psorijaze. Također, 44% pacijenata sudjeluje u programu između jedne i dvije godine, a 31% između šest mjeseci i godinu dana.

Dobrobit za pacijente

U vezi s korištenjem bolovanja, 38% sudionika koristi manje bolovanja otkako su uključeni u program. S druge strane, 34% koristi isto kao i prije. Osim toga, 65% pacijenata prijavilo je znatno smanjenje simptoma u odnosu na razdoblje prije uključenja u program. Navedeno ukazuje na učinkovitost podrške koju pruža program. Također, 76% sudionika izjavilo je da se osjećaju sigurnije u primjenu svoje terapije zahvaljujući programu podrške. Većina ispitanika (89%) smatra da dobivaju dodatnu podršku tijekom telefonskih razgovora sa sestrama. Nadalje, 79% nije imalo tehničkih problema tijekom razgovora. Na kraju, program je postigao NPS ocjenu od 68,2, što znači da bi većina ispitanika (75,5%) preporučila program drugim bolesnicima sličnih indikacija.

65% pacijenata prijavilo je znatno smanjenje simptoma u odnosu na razdoblje prije uključenja u program.

Programi podrške pacijentima u međunarodnim istraživanjima

Ovi rezultati koreliraju s međunarodnim istraživanjima koja pokazuju da programi podrške pacijentima značajno utječu na smanjenje simptoma i poboljšanje adherencije na terapiju kod pacijenata s kroničnim bolestima, poput multiple skleroze (5). Na primjer, neintervencijska-prospektivna studija u Njemačkoj pokazala je da programi podrške imaju direktan učinak na smanjenje broja relapsa i poboljšanje kvalitete života pacijenata (2).

Rezultati ovog upitnika potvrđuju da je ovaj program podrške pacijentima značajno poboljšao kvalitetu života pacijenata, smanjio simptome i povećao sigurnost u primjenu terapije. Visoka stopa zadovoljstva pacijenata i pozitivan utjecaj na zdravlje potvrđuju važnost nastavka i daljnjeg razvoja ovakvih programa podrške.

Reference

  • Palffy E, Lewis DJ. (2024) Real-World evidence revelations: The potential of patient support programmes to provide data on medication usage. PLoS One. 8:19. doi: 10.1371/journal.pone.0295226.
  • Lenz, F., Harms, L. (2020) The Impact of Patient Support Programs on Adherence to Disease-Modifying Therapies of Patients with Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis in Germany: A Non-Interventional, Prospective Study, Advances in Therapy, 6.
  • Anderson, L.J., Nuckols, T.K., Coles, K., Le, M.M. Schnipper, J.L., Shane, R., Jackevicius, C., Lee, J., Pevnick, J.M. (2020). A systematic overview of systematic reviews evaluating medication adherence interventions, American Journal of Health-System Pharmacy, 77: 2, 138–147, https://doi.org/10.1093/ajhp/zxz284
  • Ganguli, A., Clewell, J., & Shillington, A. C. (2016) The impact of patient support programs on adherence, clinical, humanistic, and economic patient outcomes: a targeted systematic review. Patient Preference and Adherence, 10, 711–725. https://doi.org/10.2147/PPA.S101175
  • Barello, S., Paolicelli, D., Bergamaschi, R., Cottone, S., D’Amico, A., Annibali, V., Paolillo, A., Bosio, C., Panetta, V., Graffigna, G. (2024) A nurse-led, telephone-based patient support program for improving adherence in patients with relapsing-remitting multiple sclerosis using interferon beta-1a: Lessons from a consumer-based survey on adveva® PSP. Front Psychol, 24, 13:965229. doi: 10.3389/fpsyg.2022.965229
  • Dobson, R. et al. (2019). Long-term follow-up of a randomized controlled trial of a text-message diabetes self-management support programme, SMS4BG. Diabetic Medicine, doi: 10.1111/dme.14182
  • Cash, R. et al (2019). Evaluation of “Sophia Diabetes”, a diabetic patient support programme, 8 years after its initiation. European Journal of Public Health, 29 (4), https://doi.org/10.1093/eurpub/ckz187.213
  • Brixner, D. et al (2019). Patient Support Program Increased Medication Adherence with Lower Total Health Care Costs Despite Increased Drug Spending. Journal of Managed care and Specialty Pharmacy, 25(7), 770-779, https://doi.org/10.18553/jmcp.2019.18443

Naša lokacija

Dedal komunikacije d.o.o.

Zagrebačka cesta 231

Zagreb 10000, Hrvatska

Kako do nas?
Zagrebačka cesta, 231 Zagreb 10000, Hrvatska
Posjetite naše društvene mreže